Debattsvar till Sandra Ankarstrand. Om ”en” och ”hen”

God dag kära läsare, vet ni vad? Idag blir det debattsvar. Läste nämligen denna text om varför användandet av ”en” och ”hen” var så dåligt. Och vet ni vad, jag blev sugen på att gå in och bemöta argument. Enjoy.

Att använda ”en” istället för ”man” har inget med brottsstatistik. Att räkna kön vid brottsstatistik tror jag ingen på riktigt motsätter sig. För där handlar det om att kunna se mönster och på så sätt kunna sätta in bättre förebyggande åtgärder.

Och passusen om att ”tramserier tar större plats i media än vad folkmord gör” tror jag att vi kan hoppa över med en gång. Det skrivs mer om IS/Daesh på en dag en vad det skrivs om ”hen” månad. I runda slänger. Om en ska ta ett realtidsexempel.

Att referera till ”man” som ett gammalt pronomen ser inte jag som något slagkraftigt argument. Språket är ett levande fenomen och ord byts ut/skiftar betydelse hela tiden. Det är ingen som talar om päplingar, kvantingar eller tjabos längre. Även fast alla tre ord betyder ”pojke” i någon mening.

Nej, inga färger kommer att försvinna ur färgkartan (om en dock ska använda färg-metaforen så välkomnar jag ett regnbågsfärgat samhälle). Och nej, en text blir inte mer sann för att den är fetmarkerad.

Vad det gäller smutskastningen så vet jag inte riktigt vad jag ska angripa, då inget exempel på smutskastning ges. Utan det mest är en generalisering kring feminister som är lika gammal som feminismen själv. Men efter det så kommer faktiskt ett resonemang som jag håller med om, om undran varför mörkertalet bland män som blivit våldtagna är så högt. Det är en viktig fråga. Men jag tror knappast att det är feminismens eller hen-förespråkarnas fel att det är så. Utan en mansroll där hjälpsökande inte ingår och att i den rollen ingår även en maktdimension. Män ska (enligt den traditionella mansrollen) ha makt. Våldtäkt handlar i mångt och mycket om ett maktövertagande från gärningsmannens sida. Vilket gör att detta blir ett tabubelagt ämne för utsatta män.

Det är ingen som vill ta ifrån dig rätten att kalla dig kvinna. Det hen-förespråkare vill, är att att människor som inte identifierar sig med något kön inom den traditionella han/hon-dikotomin, själva ska få rätten att definiera sitt eget kön. Kalla det att äga rätten till sin egen identitet om du så vill.

Äh, folkmordsargumentet är redan bemött. Men kan som avslutningsvis ta och parafrasera skribenten jag bemöter; det måste väl ändå finnas viktigare saker att fokusera på, en att kritisera användandet av ”en” och/eller ”hen”?

Kommentera

