Selfies, Julia Gillard och Den Dolda Kvinnomakten

Om jag fick en krona för varje dag jag inte skrev et inlägg skulle jag säkert tjänat en femma den här veckan. Så nu är får det vara dags för ett inlägg.

Birgitta Ohlsson skriver om hur Europa har världens bäst utbildade hemmafruar och hur hämmar den ekonomiska utvecklingen. Allt detta går ju att koka ner till att det handlar om traditionella könsroller, där kvinnan ska stå för hemarbetet och mannen ska vara ute och jobba. Även om jag inte håller med Birgitta Ohlsson i allt hon gör så är det en bra poäng hon har. Jag tror att om det finns ekonomisk vinning att göra på jämställdhet, så kommer utveckling ske.

För ett par dagar sen så länkade jag till en artikel om en våldtäkt på en 15-årig flicka. Som uppföljning på det har Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt, skrivit om det. Eller med utgångspunkt i det fallet, då hon skriver om hur den ändrade lagstiftningen gällande våldtäkt egentligen inte betytt särskiljt mycket.

Nästa hämtar jag, och nu får jag nästan nypa mig själv i armen, från SVT:s långkörare Gokväll. Jag vet att jag har sagt det tidigare, och nu säger jag det igen. Påverka där du kan påverka. Det har slottsfrun Alexandra von Schwerin gjort. Hon tyckte helt sonika att alla historieböcker bara handlade om kungar och snubbar. Om hur kvinnor spelat betydligt större roller i samhället än vad historieböckerna lärt oss. Därför har hon skrivit en bok som heter ”Den dolda kvinnomakten” och denna bok talar hon om från och med ca 7 minuter in i klippet ovan.

Ett av de absolut bästa klippen jag känner till på internet är det när Julia Gillard, före detta australiensk premiärminister, fullkomligt kör över sina politiska motståndare i detta brandtal om sexism. Jag får gåshud när jag ser det. Det är ett vida spritt tal och setts av många tusen människor. En som sett det, och inspirerats av det, är kompositören Rob Davidson. Och han tolkar det på ett väldigt speciellt sätt.

Sen tycker jag att ni ska spana in Hej Blekk:s följetong om selfies och unsefies. Det hela handlar om att Friends, en antimobbningsorganisation, har (hade?) en kampanj som går ut på att de vill ”flytta fokus från alla selfies och blicka inåt”. De tycker att unga är ”vackra som de är”. Men detta är det inte så oproblematiskt som det låter, spana därför gärna in Hej Blekk för merläsning.

Som avslutning så så gör vi en resa in i den kristna hederskulturen där män agerar patriarker och påtvingar sina döttrar så mycket skit att det inte är sant. Land of the free gäller bara om du är en rik man.

Sådär, trevlig söndag allesammans!

Kommentera

