Soraya Post, partiledardebatt och podcast

Ny dag, nytt svep i världen kring jämställdhet och genus. Idag tänkte jag göra ett specialinlägg. Det kommer att handla om kvällens partiledardebatt i SVT:s Agenda. Där möttes de två ledarna från Sveriges två största partier. Jag tänkte syna hur både Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldts snackade jämställdhetspolitik.

Stefan Löfven:
Fredrik Reinfeldt:

Så gick det. Eftersom jämställdhetspolitiken lyste med sin frånvaro i partiledardebatten så går jag vidare till nästa punkt. Idag skrev Feministiskt Initiativs Soraya Post en kanontext om romers situation i Europa. En viktig fråga som alltför ofta hamnar i skymundan. Frågan är särskilt viktigt nu, med ”supervalår” och allt. Som inleds med EU-valet den 25:e maj.

Den här grejen skulle ju egentligen varit med igår, men då var det en hel del annat så det får hänga med idag istället. En av mina favoritskribenter, Hej Blekk, intervjuade en annan av mina favoriter, Lisa Zetterström (a.k.a. Fulskratt). Jag gillar verkligen hela den där ”Hej feminist”-grejen. Den borde ni ta och spana in.

Till sist så kom den ytterst gôttiga nyheten om att Feministiskt Initiativ går framåt i opinionsmätningarna. Inte så konstigt med tanke på skarpheten i tidigare nämnda Soraya Post, men också den ständigt briljanta Gudrun Schyman. Ett tips jag har: om ni inte lyssnat på den här intervjun/podcasten med Moa Gammel, som intervjuar just Gudrun, så gör det. Ruskigt bra grejer.

Ps. idag är det söndag på riktigt, det var det inte igår (som jag skrev igår). Hoppas att ingen åkte till jobbet av misstag idag på grund av mig. Men det tror jag inte. Det hoppas jag inte. Det vore ju bara sååå skumt.

Kommentera

