SD, musikbranschen och afghanska kvinnor

Hej! För nytillkomna läsare så säger jag ”hej, och välkommen hit”. Om du undrar vart du har hamnat så heter jag som skriver Joakim. Jag skriver för det mesta om genus/jämställdhet/feminism/sexism, men det kan dyka upp ett och annat stickspår också. Just nu är jag med i något som heter ”#blogg100”. Det är en typ en utmaning som går ut på att skriva/publicera ett blogginlägg om dagen i 100 dagar. Så det håller jag på med nu. Ett inlägg om dagen, i 100 dagar,där jag summerar vad som fångat mitt öga gällande genus/jämställdhet/feminism/sexism. För den som vill ”backtracka” vad jag kritat ihop hittills så finns det mesta samlat under taggen #blogg100 här på bloggen.

Sådär, tillbaka till nuet.

Idag är det söndag, vilodagen för somliga, arbetsdag för andra. Själv ligger jag någonstans mittemellan och skriver ner (arbete) några rader obetalt medan jag ligger i soffan (vila). Here it goes.

Somar Al Naher skriver om Sverigedemokraterna och hur de inte är ett alternativ om vi vill verka för ett mer jämställt samhälle. Hur de konsekvent röstar emot förslag som är jämställdhetspositiva eller att de vill göra det sämre för personer med livmoder och försvaga aborträtten.

En av mina idoler (säger en så fortfarande?) är Lina Thomsgård, grundare av den eminenta Rättviseförmedlingen. Hon var med i radio och snackade jämställdhet och musik, bland annat. Hela konkarongen går att ta del av här. Som vanligt sägs det mycket klokheter när hon är i farten.

Som avslutning tänkte jag att vi skulle bege oss utanför landets gränser. Närmare bestämt till Afghanistan. Där den här artikeln innehåller 14 bilder på afghanska kvinnor ”som du aldrig sett dem förut”. Den vinkeln är förvisso problematisk i sig, det blir som att säga att ”de också är normala”. Vilket är en motsägelsefull mening. Är något ”normalt” så behöver det inte påpekas. Det bara är. Men, det finns en poäng i att lyfta fram dessa bilder ändå. För de bryter åtminstone mot den stereotypa bilen av en passiv kvinna i burka.

Det var allt för idag. På återläsande, förhoppningsvis redan imorgon.

2 thoughts on “SD, musikbranschen och afghanska kvinnor

Kommentera

