Vad har rasism och antifeminism gemensamt?

Jag vet att jag inte skrev något igår, sånt händer ibland. Livet bortanför tangentbordet gör sig påmint och helt plötsligt står du och skruvar ikea-byråer en hel dag.

Detta är ett klipp från MR-dagarna 2012 och det är ett av de bättre panelsamtalen jag har sett på svenska. Det beskriver hur rasism och fascism hör samman med antifeminism och misogyni. Medverkar gör Gudrun Schyman, Maria Sveland och Daniel Poohl. Tre personer som verkligen kan vad de pratar om detta klipp är väl värt att se. Det är femtiotre minuter långt, ungefär lika långt som ett dubbelavsnitt av How I met your mother. Jag vill inte skuldbelägga någon, du som läser gör som du vill. Men om jag ske ge ett råd idag, så skulle jag råda dig se det förstnämnda ikväll.

Anledningen till att jag tar upp det här klippet just idag är det nazistvåld som drabbade Malmö i helgen. Bara timmar efter att en demonstration hållits mot mäns våld mot kvinnor. Fruktansvärt.

2014, du har inte börjat bra.

Kommentera

