Separatism, feministisk politik och hämndporr

Ny dag, nya cirklar i genuslandskapet. Här kommer dagens svep.

Det kommer fler och fler texter inför den internationella kvinnodagen. Här skriver Aftonbladets Johanna Frändén om hennes syn på bland annat feminism, med den 8:e mars i åtanke. Gänget på Politism har kört en serie inför vad som komma skall och skrivit mycket om 8:e mars. Spanar ni in denna tag så hittar ni förhoppningsvis allt. Nu känns det som jag länkar lite väl mycket, och skriver väldigt lite själv. Men det är lite så jag valt att jobba idag, summerande och sammanfattande. Den som vill förkovra sig får mer i genom att klicka, men jag tänkte puffa för en. Lisa Ewalds stapeldiagram om separatism. Bra grejer. 

Nu känns det som om jag bara är förlängd arm på folket hos Politism, men det här är för bra för att lämna ute. Det handlar om fallet där en tjej blivit filmad av sin pojkvän under sexakten, för att sedan bli uthängd på nätet. Det är Hanna Gustafsson som skriver briljant om hämndporr, victim-blaming och om att skilja på frivillig och ofrivillig sex. Så. Bra. Skrivet.

En grej som har smugit mig förbi är att Emelie Bardon, som står på Feministiskt Initiativs riksdagslista, har startat blogg. Den kommer enligt Emelie själv handla om om feministisk politik. Det är ju något som ligger mig varmt om hjärtat och det ska bli mycket trevligt och spännande att följa.

Könsfördelning har ju varit på tapeten de senaste dagarna, bland annat efter att AllBright-rapporten för 2014 släppts. Jag tänkte ta ett par dopp i företagsgrytan här och ge ett par exempel där fördelningen är skev. Vi börjar med den så kallade ”mediebranschen”. Närmare bestämt dagspressen. Det går nämligen tre män på varje kvinna i dagspressens företagsstyrelser. Även VD-positionerna domineras av män, 84 procent är män. Om vi vandrar in vidare och så kan vi kika in en position i stället, nämligen ”IT-chef”. Eller CIO som det heter på ett språk som jag inte riktigt bemästrar. Är du kvinna och CIO så är du i en väldig minoritet. Bara två procent av de svenska företagen med upp till 500 anställda har kvinnliga it-chefer. Det är inte en hög procentsats det inte.

Det var dagens det. Må väl allesammans.

Kommentera

