Blogg100 (genussvepet)

Hej allesammans, det var ett tag sen vi sågs.

Uppdateringstakten för mig lämnar en hel del att önska om en säger så. Men, nu ska jag ta mig i kragen och spotta ur mig lite inlägg. Och vet ni varför? Jo, för att nu drar bloggutmaningen #blogg100 igång. I korthet så innebär det att en åtar sig att på 100 dagar publicera 100 inlägg.

Det kan vara så att jag tar mig vatten över huvudet, men vi får se hur det går.

Nu ska nog jag inte skriva analyser och krönikor (eller vad en nu kallar det) varje dag. Jag tänkte göra så att jag varje dag så gör jag ett ”genussvep”. En snabbsummering om vad som skett i mitt flöde och mina kanaler under dagen. Plocka lite genusrussin ur patriarkakan, om nu är med på vad jag menar.

Så vad har hänt idag då? Jo ABF drar igång vad de kallar Trans*månad, som är ”ett tillfälle till att orientera sig i grundläggande frågor och perspektiv på trans* och trans*personers livssituation”. Den eminenta Anny Berglin skriver träffande om att ”ju mer feminismen öppnar mina ögon, desto svårare får jag att finna energin till annat än just feminismen. Det är tråkigt, men det är nödvändigt.” Samt att idag så drar RFSU:s Fittfestival igång. Som på förhand fått del kritik om att det sammanfaller med internationella kvinnodagen. Och därmed gör likhetstecken mellan fitta/kvinna. Vilket kan bli fel, speciellt med ABF:s temamånad i bakhuvudet. Samt att Michaela, a.k.a. Hej Blekk, gör ett grymt personporträtt på (av?) Emma Lundberg (a.k.a thewhoryspirit)

Sådär, det var första inlägget. Bara 99 kvar nu!

Kommentera

