Feministiskt twittrande

Anledningen till att jag skriver detta, är den här texten av Åsa Beckman. Där uppmanar Åsa till att kvinnor ska ”dubba” andra kvinnor. Det vill säga lyfta, höja etc. Jag gillade tanken bakom det väldigt mycket.

Sen kom jag att tänka på Twitter. För trots att kvinnor är fler till antalet på twitter, så retweetas män i högre utsträckning. Trots att kvinnorna är i majoritet på twitter, så har männen fortfarande det största inflytandet. När twitterbarometern 2013 presenterades så var inte ens en fjärdedel av de mest inflytelserikaste twittrarna kvinnor. Där är bakgrunden till mitt inlägg.

Så några tips för att twittra mer feministiskt så kan du börja med att alltid RT:a mer kvinnor än män. Det är väldigt lätt att kolla upp om du gör det eller inte. På twee-q så fyller bara i det användarnamn så räknar den ut till vilken grad du RT:ar kvinnor kontra män. Det ska sägas att det inte är någon exakt vetenskap, men du får ett hum i alla fall.

Jag brukar ha inställningen att inte RT:a män. Men några undantag gör jag, om de har under 150 följare exempelvis. Eller om det är något särskilt viktigt. Lite grand så brukar jag tänka. Men enskilda texter? Knappt. Ironi och ordvitsar? Nej tack.

”Men om en man länkar till något bra då?”. Så kan det givetvis vara, men om du vill kan du kopiera webbadressen och gör en twitter-sökning där du klistrar in adressen. Då ser du vilket som har twittrat ut länken, och vips så kan du ha hittat en kvinna att RT:a istället (efter att ha gjort det ett par gånger så går det supersnabbt). Samt är de tio senaste artiklarna du länkade till skrivna av män kanske du borde fundera lite på varför det är så. Tyvärr finns det mig veterligen inget verktyg för att kolla upp det, utan där är det eget ansvar som gäller.

När ska en använda hon/hen/han och om något är kvinnligt eller manligt? Omöjlig fråga att svara på. Det könsidentiteten hos människor är högt individuell. Jag brukar ha den inställningen att ”köna endast om nödvändigt”. Är könet relevant för innehållet i tweeten. Även det handlar om en person eller en text. Vilken relevans har könet får innehållet? Fundera på det, skriv sen.

Några fler frågor att ta med sig och reflektera över är: Hur ser din ratio av följare ut utifrån ett könsperspektiv? Vilka följer du? Vilka interagerar du mest med? Vilka RT:ar dig och varför gör de det?

Sen finns det säkert de som kommer säga att en bör ”fokusera på något som är viktigt istället”. Äh, det där är bara anti-feministiskt skitsnack. Här i from av en illustration hämtad från Galago. Och om jag nu har fått för mig att twittra kan jag lika gärna göra det med eftertanke. Samt om du undrar varför jag kallar det för ”feministiskt twittrande” och exempelvis inte ”jämställt twittrande” kan du läsa i ingressen en gång till.

*Det ska sägas att det här är skrivet ur en väldigt binär syn på kön. Vilket innebär att personer som är könsöverskridande i identitet och/eller könsuttryck inte uppmärksammans särskilt tydligt. Den gör inte heller anspråk exempelvis hur ens twittermönster ser ut gällande vita kontra rasifierade människor osv.

Kommentera

