The circle of stereotyper

Goder afton kära läsare. En sak som en del av er kanske inte vet om mig är att jag är en inbiten sportnörd. Fotboll, framför allt, har följt mig genom livet. Det gör att jag hänger en del på diverse sportsidor titt som tätt. Det har relevans här, då idrotten i mångt och mycket är präglat av maskulinitet och maskulinitetsideal. Det går att läsa mer om det här.  Dock är det inte just det ämnet jag tänkte ge mig i kast med nu. Utan det är mest en förklaring till det rosa skimret som ligger bakom de flesta av de här bilderna. De är nämligen hämtade från Sportbladet, som  gjort rosa till sin signalfärg.

Anledningen jag skriver handlar om reklam. Och om hur könsroller cementeras in på primetime, mitt bland männen på sportsidorna. Företaget i fråga heter Servicefinder, som enligt egen utsago är ”Sveriges ledande tjänsteförmedling”.

Let the games begin.


Den mest uppenbara. En sammanställning av vilka bilder som ska leda läsaren in att tro att vi lever i 1950-talet. Där männen bygger och kvinnorna städar. Som ni ser är det samma stilistik rakt igenom, men med en tydlig uppdelning mellan vad som ses som manligt och vad som är kvinnligt.

Passiva
Sedan kan vi kolla på vilka som är behov av hjälp (sade någon *de passiva*). Yes, det är kvinnorna. Jag tror inte det är någon slump. På samtliga bilder jag har sett i den här kampanjen (har tvärr inte skärmdump på alla) så har det aldrig varit en man som har varit i behov av hushållsnära tjänster.


Vilka är det då som fixar det då (sade någon *de aktiva*)? Yes, det är männen. Som så många gånger förr så målas mannen upp som den ”aktiva”. Allt enligt könsrollsmallen 101.


BONUS! Vem tror ni det är som äger ett företag? 

Så om vi summerar, hur ser det ut? Ungefär något så här. En bild (med några ord) säger mer en tusen ord.

Så där. Så framställs män och kvinnor på Sveriges största sportsajt. Nu är det förvisso inte Aftonbladet som står bakom detta, utan de tillhandahåller bara plattformen. Å andra sidan, de har sitt eget att fundera på också.

Må väl allesammans.

Kommentera

