Klasshat och avundsjuka stängde inte Lundsberg

Detta är ett svar till Ebba Wallméns artikel på SVT-debatt den 29/8-13. Klasshat och avundsjuka stängde Lundsberg.

Att internatskolan Lundsberg har tvingats stänga har nog knappats gått någon obemärkt förbi.  Det har skrivits mycket om det de senaste dagarna. Jag tänkte skriva rader jag också.

Att argument som att ” sekter och religiösa samfund” tillåts och att lärare kallas horor och mobbing är accepterat används mot Lundsberg ser jag som lite ironiskt. Om vi tar den sekteristiska biten så är det precis den retoriken som jag ser när jag läser förespråkare för Lundsberg. Ta kommentarerna till f.d. rektor Staffan Hörnbergs utläggning angående stängningen. Idoliseringen av ledaren, mängden okritiska kommentarer etc.

Angående lärare och horor? Vad skedde när Aftonbladets reporter Lisa Röstlund rindge upp en förtroendevald på Lundsberg? Jo, hon kallades för hora. Lägg där till språkbruket som nyttjades av elevrådsordförande Gustaf Littorin. ”Vi känner oss våldtagna” hävdar han. Hade de känt sig besvikna, upprörda, lurade, orättvist behandlade, ledsna, frustrerade, arga eller sura hade jag kunnat köpa det. Men våldtagna? Nej Gustaf Littorin, jag tror inte du vet hur det verkligen känns att känna sig våldtagen.

Ebba Wallmén skriver också om att ” mobbning anses vara en naturlig del av skolgången” på kommunala skolor. Att det förekommer mobbning på kommunala skolor är absolut inget jag motsätter mig, tvärtom. Mobbning är ett problem som förekommer på ett brett plan i Sverige, oavsett driftsform. Men att anse att det är en naturlig del av skolgången? Nej, samtliga skolor har bland annat skyldighet att aktivt jobba emot förekomsten av trakasserier och kränkande behandling.

Sen att det, enligt Ebba, inte skrivs om dessa (kommunala: reds gissning) skolor är ju inte heller riktigt sant. Den svenska skolpolitiken har enligt min sällan varit så omdebatterad som nu. Visst, det är styrningsformer (friskolor, vinst i välfärden etc.) och ”kunskapsskolan” som är fokus.  Men på sina håll är skolpolitiksdebatten mer mångfacetterad ändå tycker, det beror på vart en letar.

Jag anar också en liten tveksamet i hennes uttalande om en överklass verkligen existerar. Men vad kallar en då de personer som har råd att lägga ca 100 000kr/termin på ett boende i Värmlands skogar? Nu chansar jag hel vilt här, men det är säkert individens val.

Och sen angående att det är jantelagen som skulle ligga bakom att en skola stängs på grund av att det förekommit tortyr där. Det kan jag ju faktiskt hålla med om på ett sätt, men inte på Ebbas sätt. Men när en yngre elev brännmärks på ryggen med ett strykjärn? Är inte det den mest extrema tolkningen av jantelagen? ”Du kommer hit som ung, men nu ska du lära dig. Tro fan inte att du är något”.

Sedan skriver hon att ”ingen där dömdes på grund av sitt utseende, bakgrund, religion eller hudfärg”. Och det är ju jättebra. Men kan det vara för att alla i princip har samma bakgrund, religion och hudfärg? Äh, nu generaliserar jag bara, men jag har efter idogt letande fortfarande inte hittat en enda PoC.

Så, stängde Lundsberg på grund av klasshat och avundsjuka? Nej, det var en brännmärkning med ett strykjärn som var spiken i kistan och för att inte skolan kunde förmå att säkra elevernas trygghet och studiero.

Mina vänner. Det här var mest ett komma-igång-efter-semestern-inlägg. Jag kanske är lite rostig, så kom gärna med tankar och invändningar så blir det nog mer fart i bloggen här vad det lider. Ha det gôtt!

2 thoughts on “Klasshat och avundsjuka stängde inte Lundsberg

Kommentera

