Feminismen och PR-problem

Det är en intressant debatt som dykt upp på den senaste tiden, den har inte varit så intensiv. Men ändå, debatten om att feminismen skulle ha ett ”PR-problem”. Vilket kortfattat går ut på att det är problematiskt att kalla saker/fenomen/ för feministiska, då feminism (enligt vissa) är ett negativ laddat begrepp, som gör att människor blir negativt inställda från början. Är det då feminismen som bör ändra på sig, eller är det personens inställning till feminismen som bör ändras?

Feminismen är, som vilken annan ideologisk/filosofisk rörelse som helst, diversifierad. Det vill säga det finns ingen absolut given uppfattning om vad den innehåller. Men om en göra en kortfattad resumé erkänner feminister en könsmaktsordning i samhället (patriarkatet) och feministen har en vilja att förändra den samhällsordningen. Radikalt, eller hur? Förstår att folk blir förbannade på feminister. Att arbeta mot ”lika lön för lika arbete” och ”rätten till sin egen kropp” måste sticka i ögonen på er anti-feminister där ute.

Jag håller inte med vad alla feminister säger eller tycker. Lika mycket som jag håller med vad alla ateister tycker (då jag ser mig själv som ateist). Därför behöver jag inte heller stå till svars för vad alla feminister säger. Det förstår ju vem som helst, orimligheten i det. Varför ska jag försvara någon random-feminist som sagt något jag inte håller med om? Det är ungefär lika rimligt som om Fredrik Reinfeldt skulle behöva ta avstånd från Mange Schmidt när han pissade offentligt i Uppsala. Högst orimligt, det vill säga.

Och vem har egentligen tolkningsföreträde gällande feminismen? Vem eller vilka är det som kännetecknar feminismen? Miljontals goda saker har sagts av feminister genom historien. Att en, enligt min tolkning, minoritets negativa uttalanden skall stå som referenspunkt för en ideologi ser jag bara som något barockt. Om du väljer att fokusera på negativa uttalanden av feminister (klart det finns feminister som uttryckt sig olämpligt, feminister är människor de också). Men, om du grundar din inställning gentemot feminismen på enstaka negativa uttalanden, så tror jag att bör tänka om. Det är sällan en fördelaktig egenskap att ha, den att dra alla över en och samma kam.

Till sist, om någon har ett problem med feminismen så är det ofta anti-feminister. Eller s.k. jämställdister som tenderar att reagera negativt när något är ”feministiskt”. Är det verkligen feminismen det är fel på, eller är det din inställning till densamma?

Kommentera

