Vad krävs för att ett nej ska bli ett nej?

Att det kan vara så olika, vad som krävs för att ett nej ska respekteras. Ibland går det bra med en enkel handviftning, ibland räcker inte ens fysiskt våld.

Tänk dig att du befinner dig på ett café. Du sitter där i lugn och ro, med kaffet i ena handen och mobiltelefonen i den andra. Baristan som jobbar den dagen vill vara vänlig och kommer och frågar om du vill ha lite påtår, men det vill du inte.

Visst, du har tagit en kopp kaffe redan, så en kan förstå att baristan kommer fram och erbjuder mer. Men du vill inte ha, så vad gör du? I det här fallet så räcker det med en lätt handrörelse över kaffekoppen för att berätta för att ”Nej tack, det är bra. Jag har kaffe så jag klarar mig. Jag vill inte ha något mer.” Så går baristan vidare. Bara genom en sådan liten rörelse har  har ett nej uppfattats, och respekterats.

Tänk dig sedan att du går till Pressbyrån för att köpa en tidning. Du går in där samtidigt som du talar i telefon, plockar upp din favorittidning och kommer fram till kassan. Hen som jobbar frågar om du vill ha ”något mer”. Det vill du inte den här gången, det räcker med en tidning. Du gillar ju godis, men just idag vill du inte har någon chokladbit. I det läget så räcker det med en lätt skakning på huvudet för att personen i kassan ska förstå att ”det är bra så, jag vill inte ha något mer”. Så får du betala och kan gå därifrån i lugn och ro.

Det här är två situationer där det med minsta möjliga ansträngning framgår tydligt att ett nej, faktiskt, är ett nej. Du vill inte ha något mer, och det är bra med det.

Tänk om det kunde vara så här i fler situationer. Exempelvis på krogen. Eller på efterfester. Eller i andra sammanhang som på något sätt blivit associerat med ”möjligheten till sex”. Är sexualdriften är så stor att den trumfar alla andra sinnen? Gör den det omöjligt för en person att förstå vad kroppsspråk och verbala uttryck betyder? Är det alkoholen som gör att förmågan att läsa av sociala koder försvinner? Varför är det så att ett nej, så ofta, inte respekteras?

Jag är så trött på människor som helt enkelt vägrar acceptera ett nej. Som på krogen är en person kommer fram till dig och vill verka schysst, men i själva verket bara är jobbig och har illa dolda intentioner att få ligga. Något som du inte alls är ute efter. Du försöker slingra dig därifrån, men personen vägrar lämna dig ifred. Du blir tvungen att vända bort huvudet när personen försöker kyssa dig. Eller på efterfesten där personen försöker komma in innanför kläderna på dig. Du säger nej och motar bort handen, men personen försöker igen tre minuter senare. När du ska därifrån och säger att ”min taxi är här, jag måste dra” men personen ifråga tar tag i din axel och försöker stoppa dig från att gå ut genom dörren. Har du tur så kan du åka iväg utan att något händer, har du otur kan det sluta mycket värre. Allt beroende på att det som borde vara borde vara en självklarhet – att respektera ett nej – blir något till synes helt ogreppbart.

I det senaste stycket finns det inte mindre än fem olika uttryck för ”nej”, men ändå är det här något som sker varje helg i varje stad. Nu är jag generaliserande, givetvis. Men jag tror jag ligger rätt så nära sanningen ändå.

Det är intressant att resonera kring hur ett ”nej” i ena stunden kan vara så enkelt att förstå, för att i nästa vara något helt främmande. Å ena sidan är en lätt skakning på huvudet ibland allt som behövs, å andra sidan är det i vissa lägen knappt så att en välriktad knuff i bröstet gör att en person förstår att du menar nej. Hur skapas dessa sociala koder och varför är det sådan stor skillnad mellan vad som är glasklart på ett café, men som verkar vara helt främmande i krogmiljö?

Jag menar inte att det alltid ska räcka med en handrörelse över könet för att illustrera att en person inte vill ha sex. Det går kanske inte att komma fram till en universallösning på vad som är tydligt nog.

Eller vänta – ett ”nej” som respekteras skulle faktiskt fungera perfekt som lösning.

7 thoughts on “Vad krävs för att ett nej ska bli ett nej?

  1. Det som slog mig när jag läste den här texten, var att dina första två exempel handlade om personer som får betalt för att respektera sina kunder. Ett kafé eller en kiosk skulle ju inte fungera som verksamhet annars, om man ständigt prackade på sina kunder fler saker och inte kunde ta ett nej.

    Vet inte vad jag vill säga med det egentligen, men jag kan uppleva att i många situationer kan folk faktiskt inte ta ett nej – även när det gäller banala saker som att man inte vill ha mer av den mat som svärmor bjuder på. Det ska trugas och lockas och nästan skuldbeläggas för att man inte säger ja tack. När jag tänker efter är det ganska så sällan som (vissa personer i alla fall) tar ett nej rakt av utan att argumentera eller truga. Handlar det om hur man är lagd som person? Ens ego och självkänsla? Jag bara tänker högt här och har inga svar alls.

    • Det stämmer att det är betalande och kunder som fungerar i exemplen, men jag tror att samma sak skulle kunna ske om en sitter hemma och fikar hos någon också. Eller är på en fest och någon frågar om du vill ha en cigarett, typ. För att göra exemplen ”ickebetalande”.

      Det andra du skriver känner jag också igen. Främst från en del äldre som jag kommit i kontakt med i mina dagar (vila i frid, mormor). Typ ”ska du inte ha lite mer mat” och ”är du säker på att du är mätt”. Där, tror jag, att det handlar om stolthet också. Blandat med genuin välvilja. Men jag vet inte, fick för mig att tänka lite fritt jag med=)

  2. Åh vad bra du är Jocke! Riktigt bra liknelser också som antagligen får vem som helst att se det sjuka i skillnaden på hur en ser på ett nej. Applåd! 🙂

  3. VIKTIGT att komma ihåg att bara för man inte har sagt NEJ så menar man inte JA!!!!! (tex steubenville-försvararen som hävdade att det inte var våldtäkt eftersom tjejen inte sa nej, för hon var ju medvetslös liksom, man ba ok)

Kommentera

