Den om noshörningen och enhörningen

Noshörningen

Noshörningen

Jag gillar den här bilden och historien kring den. Jag har inte skrivit det själv, utan översätter fritt från en text jag tidigare läst. Det är en metafor för vad jag tror många människor går igenom. Jag vet inte vilket syfte bilden hade från början, kanske är det något i stil med att ”jaga sin dröm” eller något liknande, vad vet jag. Men jag tror att det finns något mer än så. Kanske något mycket mer sorgligt.

Enhörningen är ett mytologiskt djur, ett väsen som aldrig har existerat.  Ett väsen som inte har några likheter med noshörningen, förutom att de båda har ett horn. Det finns inget som en noshörning kan göra för att bli en enhörning. Om inte noshörningen vill förvränga sitt sinne, eller helt förändra sin kropp.

Det här ligger inte långt ifrån vad vi människor går igenom när vi har tvivel på vår självbild. En ser det i tidningar, på TV och på nätet. Vackra, härliga människor överallt. Smala, med perfekta leenden och hårsvall. Men vad är då problemet? Dessa härliga vackra, härliga människor, med perfekta tänder och hårsvall. De existerar egentligen inte. De är väsen. Mytiska människor skapade av stylister och redigerare. Av tandläkare och miljonärsfrisörer.

Genom att sträva efter att bli lika ”perfekta” som dessa människor kan du komma att förvränga ditt sinne, eller helt förändra din kropp. Men om en säger så här, en noshörning kan fortfarande vara en vacker noshörning, utan att den behöver vara en enhörning.

Må väl!

Kommentera

