Att vända på könsrollerna

Hej! Idag ska det handla om könsroller. Spännande ämne tycker jag, så här kommer några bilder och lite text kring det. Nu utgår jag givetvis utifrån de traditionella gällande manligt/kvinnligt. Problematiken kring det kan ni läsa om bland annat här. Så blir den här gången.

Ett av de enklaste och (enligt mig) mest pedagogiska sätten att börja jobba med könsroller är genom att vända på dem. Det vill säga att ta det förväntade beteendet eller utseendet hos en kvinna och applicera det på en man (och vice versa). Det är ett väldigt enkelt trick som lätt kan skapa diskussion. Ställ dig själv frågor som: känns den här bilden konstig? Vad är det som är så speciellt med just den här? Vad är det i bilden som får dig att reagera? Fundera på det när du kikar igenom inlägget.

Because you're a man, Greg.

Because you’re a man, Greg.

Jag börjar med en tydlig. Den är i serieformat och den har en vintage-känsla över sig som gör att den osar amerika på 1950-talet. Men den är aktuellare än vad en kan tro. En person vid namn Johan ville sälja sitt lego på grund av att han fått en dotter. Varför är vissa leksaker så könskodade? Hur har det förändrats över tid? Går vi mot bättre/sämre tider?

 

M/H

M&H

Den här bilden kommer från en blogg vars namn är Eve´s Rib och som handlar om ”Gender role reversal art”. Konstnären bakom heter Jamie Vesta han gör mycket intressanta grejer. Den här handlar, som ni kanske kan se, om H&M. Så här skulle deras reklam skulle kunna se ut. Men varför gör den inte det?

 

Andrej Pejić

Andrej Pejić

Den här gillar jag. Jag kom i kontakt med den för första gången när jag läste ”What makes a body obscene” på briljanta Sociological Images. Den ställer omedelbara frågor om vad och varför kroppar (kan och får) visas olika i media. Varför är det olika ”regler” för män och kvinnor?

 

Så där, lite att fundera på. Jag kommer inte presentera några svar idag. Utan det här inlägget handlar mer om att får dig, läsaren att tänka till. Inlägget kan komma att uppdateras i framtiden också om det dyker upp fler intressanta exempel.

Som avslutande ord tänkte jag förklara mig lite. Som några av er kanske har noterat så ligger mina inlägg ofta på en väldigt grundläggande nivå vad det gäller utformning och innehåll. Det har en väldigt enkel förklaring: jag är ny i gemet. Har haft blogg i knappt ett par månader och är relativt ny inom jämställdhet- och genusområdet. Då är det kul och givande att ha någonstans att skriva på. Och att ha läsare som tar del av det jag skriver och sen kommenterar på det.

Men det är också för mig själv jag gör det. För att utveckla mig själv och min argumentationsförmåga inom områdena feminism, jämställdhet och genus.

Ha det bra!

12 thoughts on “Att vända på könsrollerna

  1. Jättebra inlägg!
    Jag trodde att jag var en genusmedveten förälder tills jag kom på mig själv att sortera barnens växa-i-kläder i kartonger efter person, det vill säga kön, i stället för efter storlek. Ytterst pinsamt, så det har jag rättat till nu.
    Numera ställer jag också frågor till mig själv när det ska inhandlas kläder till barnen; – Går de att springa och klättra i träd i? – Blir barnen levande reklampelare för tvivelaktiga multinationella företag? Men också – skulle barnets bror/syster också kunna ha det här på sig?
    Som förälder får en passa på sig själv hela tiden, könsrollerna är så djupt inrotade att en inte ens märker själv hur mycket en upprätthåller dem.
    Men bara att vända på könsrollerna som du gjort i exemplen ovan räcker långt, tycker jag.

    • Tack! Jag kan tänka mig att ens genusmedvetenhet särskilt ställs på prov vid föräldraskap. För det är väl det det handlar om gissar jag, att ge sitt barn så bra förutsättningar som möjligt att forma sin egen personlighet. Hur går en bäst till väga då? Ja, det är svåra frågor (och då har inte jag barn än ska jag säga)

      Hoppas inlägget gav något, tanken med det här inlägget var ju inte att presentera några svar, utan mest öppna upp för frågor.

  2. Det som är så bra med dig det är att du utbildar och det behövs lika mycket som det behövs dom som är arga och klättrar på barrikaderna,ibland tycker jag att diskussionerna blir aggressiva och själva meningen med att förändra försvinner och blir till hat istället och som leder till ännu mer hat och mindre förändring.

    Jag försöker också lära mig om genus och det är lätt att säga ”fel” saker då men du och Sara Brännholm är exempel på att man kan ta upp dessa frågor utan arga pekpinnar.

    Tack och kram!

    • Tack så mycket! Jag försöker hålla mig på den nivå jag känner att jag behärskar. Och anledning till att jag använder den stil jag gör är nog mina år på lärarutbildningen och med mitt intresse för pedagogik och retorik. Samt att jag är inte sprungen ur någon radikalfeministisk rörelse eller liknande.

      Jag gillar Sara, hon skriver bra grejer och är en relativt ny bekantskap för mig också. Hon skriver vettigt och lättillgängligt.

      • Åh, det var mest en illustration över frånvaron av feminism i mitt liv. Kommer från en från en gammal industriort och hade fotboll som största intresse. Det är sällan som det frodas exempelvis feministiska studiecirklar i de miljöerna.

        De/n radikalfeministiska rörelsen som jag hade i huvudet är den som växer fram i politiska ungdomsförbund. Eller i nätverk via skolan. Eller på ungdomsgårdar. Där feminismen är den gemensamma nämnaren för sammanhållningen i gruppen. Det feministiska aktioner och offentliga ställningstaganden är en del vardagen. Där patriarkatets störtande genomsyrar hela ens agerande och tar sig uttryck i skarpa och radikala former.

        Det är min (relativt kortfattade) uppfattning. Typ

    • Tror det blir mycket känslor när man lever djupt inne i det som t ex kvinnor som bemöts med sexism hela dagarna och att det då ibland kan vara svårt att vara pedagogisk/vända andra kinden till. Jag själv t ex kan förklara pedagogiskt när jag är på det humöret men ibland orkar jag bara inte och då blir det raljerande eller sarkasm eftersom jag mest vill skrika över att folk inte fattar självklarheter. Som när en för femtioelfte gången ska förklara varför homosexuella förtjänar samma rättigheter som heterosexuella. Och även om det inte funkar särskilt ofta så kan en utskällning eller en klar markering att något inte är okej ge resultat. Men iaf, pedagogik ftw och all heder åt de som orkar! Det är ju därför genusvetenskap finns. 🙂

  3. Tack för svar angående radikalfeminismen. Varför jag frågade var pga jag uppfattade det lite som någon slags negativ motsats, typ ”sansad debatt” vs radikalfeminism men tyckte det lät så konstigt så var tvungen att bekräfta att jag uppfattat fel.
    (Och ja, det var kortfattat i mina ögon mätt, är själv alldeles för långrandig mestadels.)

    Sedan är ju sport och feminism ett helt kapitel för sig. *pustar*

    Förresten, vilken serie är seriebilden ifrån? *nyfiken*

    • Haha, nej då. Jag hyser den största respekt för det som i mina ögon är radikalfeminister. Utan det var egentligen bara en passus gällande min (relativt sätt) korta bakgrund som feminist.

      Äsch då, här gillas både kort- och långrandigt. Så kör på du! Som du är inne på, sport (läktarkultur!) och feminism är nog lite för stort för just det här kommentatorsfältet just nu:)

      Jag vet inte vem som har gjort bilden i original, eller vad den är tänkt att symbolisera. Jag hittar inte originaltexten tyvärr. Gjorde aldrig någon notering om vart den fanns. Men rhino+unicorn på google ger ju bilden på en del ställen i alla fall!

Kommentera

