Att tänka på vid spridande av bilder

Nu gjorde jag rubriken riktigt krängig (nåja) bara för att få en massa klick hit. Den låter som en uppmaning, men är egentligen bara en berättelse över vad jag tänker på när jag sprider bilder, exempelvis här och på Twitter. För jag jobbar mycket med bilder och kön. Då är det viktigt (för mig) att veta varför jag gör som jag gör. Så det är lite såhär jag tänker när jobbar med bilder.

1, Varför sprider jag den här bilden? Jag gillar att ha ett syfte med varför jag sprider en viss bild. Att exempelvis bara sprida bilder som är stereotypa eller som målar upp en negativ bild av något av könen är inte min grej. Jag vill gärna ha ett sammanhang och en förklaring. Det är min stil, andra får ha sin.

2, Blir inte jag sexistisk om jag sprider det här? Det där är en hårfin gräns. En enkel tweet med sexistiskt innehåll (utan förklaring) kan mycket väl vara bidragande när det gäller spridande av sexism och på så sätt bli kontraproduktiv. Jag själv har stött på en del bilder som säkert skulle generera retweets och sånt. Men jag har inte funnit något sammanhang att binda dem till, vilket bara gör dem till dåliga bilder och inget mer.

3, De goda exemplen. Ibland känns som om vedervärdiga Facebook-kommentarer och risiga reklambilder är tretton stycken på ett dussin. Men det gäller att även lyfta fram bra exempel också. Att inte ständigt fokusera på det negativa, utan att också lyfta upp hur det kan se ut när något är bra. Gärna också med en förklaring om vad som gör detta till ett bra exempel.

I början när jag började twittra mycket om feminism och sexism var jag inte så eftertänksam, men numer försöker jag alltid bilda ett sammanhang kring de bilder jag sprider. Det är inte alltid jag lyckas, men jag ser det som a work in progress mot att blir bättre.

Så tänker jag i alla fall, sen om någon tänker annorlunda (eller inte tänker alls) är det upp till hen.

Ha det bra där ute!

Kommentera

