Kvinnligt och manligt

Hej kära läsare.

Nu ger jag mig ut på en resa in i könens underfundiga värld, vi får se om jag hamnar på djupt vatten eller inte. Att använda kvinnligt respektive manligt kan vara snårigt. Likaså att definiera manlighet och kvinnlighet. Jag tänkte försöka ge mina två cent till debatten om vad som är manligt och vad som är kvinnligt (eller rättare sagt, problematisera användningen av ”manlig” och ”kvinnlig”). Jag börjar med att två påståenden och utgår ifrån dem:

1. Känner mig sällan så kvinnlig som när jag får åka ner till brandstationen & byta till sommardäck på bilen.
2. Vad skönt att få känns sig manlig, ska strax sätta in en kokostoppad morotskaka i ugnen.

Kändes konstigt att läsa det där? Det borde det göra, men frågan är om det kändes konstigt för att det var ”fel” kön i metaforen, eller konstigt för att jag använde kön för att beskriva en handling? Svarade du alternativ nummer ett så får du nog tänka till, ty det sällan är konstruktivt att använda kön som adjektiv. Svarade du däremot alternativ två så är det full pott i min bok. 

Däremot att känna sig kvinnlig eller manlig ser jag mindre problem med. Det handlar om sin egen definition av respektive ord och i förlängningen om sin egen identitet. Och vem är jag att bestämma vad som är manligt respektive kvinnligt för dig.

Min poäng: Tänk dig för innan du använder manligt och kvinnligt för att beskriva något och tänk framför allt på varför du använder dem. Det är sällan det är nödvändigt anser jag. För att komma bort från de traditionella könsrollerna som vi stöps i idag så borde vi sluta könskoda saker som manligt och kvinnligt.

Det var det för den här gången, ha det bra där ute!

*Fotnot: jag tar för givet att en inte lägger någon värdering i vad som är manlig eller kvinnligt. Det vill säga att något skulle vara bättre/sämre för att det är könskodat. Däremot att könskoding i sig existerar bör diskuteras.   

5 thoughts on “Kvinnligt och manligt

  1. När jag läser det här inser jag att ja, till och med jag har massor av inbyggda mekanismer i mig som försöker tala om för mig vad som är normalt/onormalt när det kommer till ett visst kön. När jag läste punkt 1 tänkte jag direkt på att du antagligen känner dig så kvinnlig på brandstationen för att brandmännen är så manliga. (?!) Jag blev så glad över att det du skrev efteråt var någonting helt annat, någonting helt rätt.

    • Anledningen att jag valde just en brandstation var för att jag faktiskt var på en sådan och bytte däck på en bil idag=). Då formades tankarna kring det här inlägget. Vill minnas att det är just inom räddningstjänsten som har den ojämnaste könsfördelningen.

      Jag hoppas att det känns hyfsat rätt och att mina poänger gick fram, försöker hålla det på en enkel nivå som förhoppningsvis är pedagogisk!

  2. Pingback: Att vända på könsrollerna | Genustestet

Kommentera

