Gayvänliga reklamfilmer

Hej allesammans. Long time, no see!

Efter att varit frånvarande härifrån ett litet tag så tänkte jag göra comeback med kärlek. Då i form av okomplicerade och gayvänliga reklamfilmer. Med okomplicerade menar jag att de ska vara naturliga. Homosexualitet ska inte visas för komiskt effekt eller för den heterosexuella mannens skull. Utan bara vara där. Jag gillar att de börjar dyka upp mer och mer. Det är ett viktigt och ett bra steg i att normalisera homosexualitet. För att det ska ske gäller det att någon eller några ligger i framkant och statuerar bra exempel. Jag tänkte bjuda på några här nedan. Stort tack till de förträffliga personerna Talgboll och Konvention för deras inspiration.


Gevalia Tassimo: Ett lesbiskt par som bara är ett par i mängden. Enkelt, lättsamt och utan att lägga några värderingar. Så som det bör vara. Ett bra exempel från den godaste kaffeleverantören.

 


Discover America: Ett bögpar flimrar förbi efter ca 35 sekunder. Det är inte mycket, visst. Men det finns så mycket mer jag gillar med den här också. Exempelvis att de försöker  jobba bort de stereotyp bild av USA som jag tror många kan ha.

 


Björn Borg: In the name of love. Det är här ju vackert så det förslår. Det finns en story bakom den här om hur den blev ratad av ett annat företag, som inte gillade innehållet. Men videon var ju klar. Så Björn Borg gillade vad de såg och gjorde den till sin. Vips, så fick de en succé. Den här storyn tar jag ur huvudet, säg gärna till om ni kan backa upp den eller om den är felaktig.

 


Adressändring: Om både lycklig och olycklig(?) kärlek. En blandning av Paris och svenskt medelåldersliv. Lite sorglig och gripande på något sätt. Ofta brukar ju slutklämmar vara roliga, här inte.

 


Halebop: Det jag tycker gör den här reklamen extra bra är att de porträtter homosexualitet i en traditionellt sätt maskulin och macho-dominerande kontext: ett hockeyomklädningsrum. Där, om någonstans, det behövs normbrytande insatser.

 


Kindle Paperwhite: Den här faller jag också lite extra för (det känns som om jag gör det för alla). Men just att det är kvinnan som har koll på tekniken är också relativt ovanligt. Teknik och manlighet har länge varit synonymt i reklamvärlden. Kul att det bryts.

 


Microsoft Outlook: Kom i samma veva som Marriage equality-debatten i USA började ta rejäl fart (det vill säga att det blev en het politisk fråga även när inte var valtider). Bra flöde och den känns väldigt modern.

 


McDonalds: Har ju en miljard brister ungefär (inte riktigt vetenskapligt uträknat, men jag gissar). Men här tycker jag de har träffat rätt. Lättsam ton och far- och son accepterande. Kanske inte helt klockren (farsgubben förutsätter bland annar att pojken skulle kunna få ALLA tjejer). Men tyckte ändå den var värd att lyfta här. Samt att de citerar Nirvana.

 

En bonus som jag tänkte lägga till är den här för Expedia. Den är lite längre, så därav ”bonusen” Expedia är faktiskt ett reseföretag. Jag vet inte, men att just de (och Discover America längre upp) bägge sysslar med resor får mig att tänka lite på att om de vill koppla ihop de resor du gör i livet, med den resa en gör i livet.

För den som vill fördjupa sig i hur homosexualitet porträtteras i reklamvärlden så finns Adweek. Det är en stor ”vi-har-koll-på-häftig-reklam”-sida som gjorde en lista över ”The 50 Gayest Ads Ever”. Men jag kan säga att det finns väldigt många lågvattenmärken där.  

Säg gärna till om du kommer på någon mer som passar bra in i det här sällskapet. Det vore trevligt att kunna samla så många bra exempel som möjligt. Säg även till om det är någon som du inte tycker passar in.

Ha det fint där ute!

Annonser

23 thoughts on “Gayvänliga reklamfilmer

  1. Jag blir så glad av sånt här! Även om en fortfarande får leta efter positiva exempel så finns de där i alla fall. Det går åt rätt håll.
    Ja, och så är det bra att du skriver om det!

    • Tack så mycket! Kärleken är vacker (även om det är superkommersiella krafter ligger bakom som i de här fallen). Men som sagt, en får leta för att hitta bra exempel, men här tycker jag att de har lyckats!

  2. Så bra att du uppmärksammar dessa reklamfilmer också, det i sig kanske kan leda till en positiv spridning och att vi kan få se fler gayvänliga reklamer i framtiden 🙂

  3. Jag tycker nog bäst om dem där gayparet bara flimrar förbi. Det blir mer självklart och mindre ”en grej” av det då, tänker jag.

  4. Kul att se så många flatpar också! Hade inte sett någon av dem tidigare. Blir så jävla irriterad på hur bögcentrerad homovärlden är, men det verkar som det kanske börjar vända… (får en hoppas i alla fall.)

    • Tänkte att jag ville hitta goda exempel både ur flat- och böghänseende. Samt att, vad jag uppfattat det som, lesbiska par också ofta bagatelliseras där gemene heterosexuell snubbe bara kan gå in och omvända dem (läs fulla snubbar på krogen).

    • Jag kan hålla med om bögcentreringen av HBTQ-världen. Dock tycker jag personligen att jag oftare ser flatpar i film och reklam pga det inte upplevs som lika ”farligt”. Ofta upplevs det som hett av heteromän och kan därför passera som HBTQ-vänligt och tjejerna får ofta ha mer fysisk kontakt än vad killar har (som i Kindle-videon, ingen kontakt alls mellan killarna). Alltså, ingen eftertraktad position direkt, att dels få sin sexualitet nedvärderad till bagatell (som nämns nedanför) och dels att den så ofta finns med för någon annans räkning. Vilket för mig också ger en lite besk eftersmak när jag ser två ”reklamsnygga” tjejer som ska vara flator. (”Finns det någon baktanke?”)
      Men gillade helt klart kaffereklamen.

  5. Bra inlägg! 🙂

    Överanalyserar jag Kindle Paperwhite om jag reflekterar över att det är ‘manligt’ med teknik, vilket gör att den homosexuella mannen är ‘omanlig’ då han inte kan teknik? Liksom; en homosexuell man kan inte teknik för han är omanlig. Typ. Jag gillar reklamen i övrigt, kanske bara tänker för mycket.

    • Tack! Den dimensionen har jag faktiskt inte tänkt på. Men jag ska erkänna att jag inte uppfattade det så, angående mannen och ”manligheten”.

      Men jag vet inte, det kanske är någon annan som har tankar kring det?

      • Vill en tolka det cyniskt så kan en nog tolka det lite så ja. Homosexuella killar brukar nog oftast framställas som inte kunna teknik pga ”huvudet fullt av hudkräm istället” och ”we should celebrate” för att han köpt en Kindle kan en tolka som anspelan på att bögar festar at the drop of a hat. Typ ”bimbons roll”. Sprinklat med att homosexuella män oftast verkar ha ”money to spend” så de kan spontanshoppa – så även på stranden.
        Jag har rätt svårt att tänka mig reklam med en heterosexuell man i rollen som den icke teknikkunnige – om han inte köpt en Kindle beror det på ekonomi eller pga ”finns bättre”, inte att han aldrig hört talas om den. (Undantaget när han ingår i en grupp, som när Samsung gjorde reklam för sin nya telefon vs iPhone-gäng.) Och det hon säger låter rätt inövad sales pitch (”anywhere, anytime”) som kan föra tankarna till att hon är anställd inom PR för företaget och/eller fått Kindlen av sin (teknikkunnige) man som leksak och då bara upprepar.
        MEN nu tolkar jag det så negativt som jag kan. Och det kan nog aldrig komma en reklam som är _helt_ fri från vissa bekymmer pga allt skrot som ligger i det förflutna, som något alltid kan (upplevas) anspela på. Så på det hela taget är den väldigt bra.

      • Som du säger, det är svårt att helt komma ifrån alla stereotyper och förväntade beteenden. Sen just i Kindle så är det ju inte heller så avancerad teknik som illustreras här heller, utan det var ju en snäv tolkning av mig från början. Men ändå, överlag så tycker jag den lyckas med det jag hade som syfte att visa, homosexualitet utan att göra en big deal av det!

  6. När kaffereklamen först kom på TV så hade jag en tendens att missa början av den så länge trodde jag den var en sjukt normbrytande reklam. Förutom ett flatpar så trodde jag den innehöll en ensamstående pappa med barn samt en äldre kvinna i förhållande med en kille. 😀

    Halebop-reklamen är söt. Sista kommentaren är dock både söt och lite småirriterande – att kommentera någons partners utseende positivt som godkännande. (Haha, Genustestet får förlåta att jag är så väldigt grinig i mina kommentarer just nu.)

    McDonald’s-reklamen är ambivalent för mig. Jag känner obehag för att sonen inte kan vara öppen med att han har pv.
    Förstår inte riktigt vad ”far- och son accepterande” betyder här? Och ja, själva idéen om att man kan få alla tjejer, vill ha alla tjejer (pga många = bra), pga utseende… (No hate on polyamorösa dock.)

    • Kul att höra dina kommentarer! Jag har också lite, lite invändningar på att Halebop-reklamen slutar som den gör, men jag gillar den mycket ändå=)

      McDonalds var den som kom sist med jag gick igenom vilka jag skulle ha med. Den har absolut sina svagheter. Men min uppfattning var (och är tror jag) att det är ofta papporna än mammorna som är mer negativt inställda till homosexualitet när det porträtteras i film och media. Samt att det är den enda som har just föräldraaspekten i sig.

      Om det gav något svar=)

  7. Jo, på det hela taget är både Kindle- och Halebop-reklamerna väldigt, väldigt bra och ljusår bättre än många andra reklamer. För visst, bedöma folks utseenden godkännande må vara b men det uppvägs av att det är en (heterosexuell?) kille som uttalar sig så om en annan killes utseende och har en vettig inställning till homon.
    Och visst, Kindle-tekniken är inte sjukt avancerad men ändå en landvinning över en dammsugare och ja, ett bögpar som inte är riktigt själva grejen med reklamen.
    Så som sagt, på det hela taget väldigt, väldigt bra.

    Jag gillar att ”come as you are” är vad McDonald’s-reklamen slutar med, det är bara det att obehaget blir så påtagligt som bög själv. Just det där att han får avsluta samtalet snabbt med pv:n, mest flina när pappan pratar om hur hans son skulle kunna få en massa tjejer, helt ovetandes om att sonen både är upptagen och bög. Det ger mig lite ångest för att det är en så djävla jobbig situation att vara i. Oh my goodness vad jag inte längtar tillbaka till tiden i garderoben.
    Men som sagt, själva slutpoängen är fin och att de överhuvudtaget rör i något så ”infekterat” som yngre som är HBTQ är faktiskt så otroligt bra. Tendensen är ju att förutsätta att barn (särskilt ens egna) är heterosexuella och själva retoriken att man inte ska ”smitta” barn med homosexualitet liksom…

    • Kul att höra alla synpunkter, det jag skriver är ju bara mitt försök att hitta ljusglimtar i den annars så mörka reklamvärlden (ofta, inte alltid men jag tror du förstår vad jag menar).

      I den om McDonalds finns det ju fler tolkningar att göra. Som att: lägger han på för att han är bög, eller läggar på helt sonika för de ska äta? Många nyanser där, på gott och ont.

      Sen kan ju jag som heterosexuell kan ju jag bara gissa mig fram till hur det är ”komma ut”. Resonera på ett teoretiskt plan, men aldrig riktigt förstå känslan att behöva vara ”i garderoben”. Som också är olika från individ till individ. Samt att jag skriver ju utifrån mina heteroglasögon på mig när jag gör det här, och det speglar säkert inlägget på något sätt också.

      • Jag förstår helt med vad du menar och jag tycker det är jättebra att du försöker. Generellt är ju reklam ”standardhetero”, rent homofobiska reklamer är ju iaf färre. Såna här inlägg gör att en blir mycket gladare. 🙂

        Ah. För mig kändes det så uppenbart då jag tyckte att han la på i god tid så pappan skulle fråga så lite som möjligt om vem som ringde och inte säger något när pappan för fram att om det fanns tjejer i klassen så skulle sonen kunnat få dem alla. I så fall verkar pappan inte ens godkänna pv:ns existens? Just att det är synd att sonen går i en klass med bara pojkar, där pv:n också går. Eller för den delen sonens sexualitet, som att avsaknaden av tjejer var det enda som stoppade honom. Det låter ännu obehagligare imho. Så personligen kan jag inte se några tecken alls på acceptans från faderns sida. Som bäst ignorans.
        Men som sagt så slutar det ju ändå med ett positivt betyg pga sonen är lite yngre plus acceptansen i sluttexten som ger gott hopp om framtiden.

        Jo, självklart är det ju desto svårare som heterosexuell att veta hur det känns etc precis som att som man veta hur det är att vara kvinna och det kan finnas en del nyanser som en inte ser pga man inte varit i samma situation typ. Ingen kan ju veta allt. Jag tycker hur som helst du verkar väldigt öppen och intresserad av att komplimentera glasögonen med eh… HBTQ-monokel? *jättedålig på jämförelser* Eller såna dära solglasögon man fäster på ens glasögon som filter… Hursomhelst, good job!

  8. Bra synpunkter ni kommer med på det jag skrev! 🙂 Antar att jag tänkte lite för mycket och var lite för negativt. Hade JAG fått bestämma hade dock tjejen varit och köpt drinkar och den heterosexuella mannen hade varit oteknisk, medan den homosexuella mannen hade kunnat säga hur enkeeelt det är!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s