Om Eva Solberg och tiggeri

Hej! Inte så mycket genus den här gången, men jag har ju inte riktigt någon annan plattform att skriva på. Så det blir en liten avstickare här på Genustestet. Bear with me.

Jag läste Eva Solberg (m) och hennes debattartikel ”Förbjud det organiserade tiggeriet på våra gator”
(DN den 30/3-12och kunde inte hålla mig från att ställa några frågor kring den.

1. Hur vet Eva Solberg att det är rumäner? Står det på deras kläder, talar hon rumänska eller går hon fram till varje tiggare och efterfrågar etniskt ursprung?

2. Har hon haft span på en grupp tiggare under en längre tid? I och med att hon ”vet” att gruppen byts ut varannan månad? Min fundering är då vad hon har gjort under den tiden hon har studerat dessa tiggare. Har hon på något sätt hjälp dem, eller bara stått bredvid och tittat på?

3. Hon skriver ”Vi befäster utsattheten och diskrimineringen när vi inte tydligt tar avstånd från tiggeri i regelverk för gatumiljön och fördömer tiggeri generellt.”. Min fråga: är det någon som är för tiggeri? Någon som ställer sig positivt till att det ska behöva existera i dagens Sverige?

4. När hon skriver att vi strävar mot ett samhälle utan ”vi och de”, är det Fredrik Reinfeldts uttalanden om etniska svenskar eller Billströms ”blonda och blåögda”-retorik hon tänker på då?

5. Hon tycker att de ska ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Nu kanske jag är fördomsfull, men jag tror nog de flesta väljer jobb före tiggeri… Vad är det som säger att dessa rumänska tiggare (för att använda hennes problembild) inte skulle vilja ha ett jobb?

6. Bara för att du ställer dig  ”till arbetsmarknadens förfogande” så betyder inte det att man självklart samma möjligheter som alla andra”. Eller tror hon verkligen det?

7. Böter? För att tigga? Serioulsy? Hon skriver att det har införts i London, men hon skriver inget om hur det tagits emot eller fungerat. Bara konstaterar att så har skett.

8. Moderaterna har alltså ambitionen att förbjuda organiserat tiggeri. Hur utbrett är det fenomenet? Kommer det hjälpa utsatta människor, eller göra deras vardag ännu svårare?

I pedagogikens tjänst (samt att jag gillar att leka i paint) så gjorde jag även en bild över de frågor som dök upp i mitt huvud. Jag gillar den här tekniken också när det gäller att följa debattartiklar. Att ha dem bredvid varandra, så en vet vad det svaras på och så vidare.

Eva Solberg

Eva Solberg

Kommentera

