Våldtäktskultur

I och med att domen har fallit i det uppmärksammade Steubenville-fallet så har begreppet ”rape culture” återigen blivit väldigt aktualiserat. Jag tänkte ägna några rader åt att försöka förklara begreppet och hålla det så lättförståeligt som möjligt. Säg gärna till om det är något som är otydligt/felaktigt.

Så vad är då en våldtäktskultur? Våldtäktskulturen kännetecknas av att vi lever i en miljö där våldtäkt och sexuella trakasserier är vanligt förekommande. Där sexuellt våld mot kvinnor normaliseras och ursäktas i media samt används lättvindigt i populärkulturen. Våldtäktskulturen upprätthålls bland annat genom användning av kvinnofientligt språk, objektifiering av kvinnors kroppar och glamorisering av sexuellt våld. Därmed skapas ett samhälle som bortser från kvinnors rättigheter och säkerhet. Kvinnor blir till objekt som är mindre värda i en värld där män och maskulinitet premieras.

Våldtäktskulturen påverkar alla kvinnor tror jag. Om en kvinna blir våldtagen är det ett övergrepp och en begränsning på/av alla kvinnor. Det begränsar kvinnors beteende på grund av rädslan för att bli våldtagen. De flesta kvinnor upplever någon gång en rädsla för att blir våldtagen. Och för att komma bort från den rädslan måste vi jobba för att motverka den kulturen. Det är på samma grunder som våldtäkt används som en del i modern krigföring. För att det sätter befolkningen i skräck.

Det kanske var svepande och generaliserande. Men det är svårt att vara mer specifik när en beskriver ett sådant utbrett fenomen. Men jag tänkte avsluta med några kännetecken och några tips för att motverka den.

Hur kännetecknas våldtäktskulturen?

  • Att offret beskylls för att vara orsaken (efter engelskans victim blaming).
    Exempelvis ”hon bad om det”.
  • Att trivialisera sexuella övergrepp med exempelvis ”pojkar är pojkar”.
  • Att sexuella trakasserier tolereras. På jobbet, i skolan, i idrottsklubben etc.
  • Att förstora statistiken gällande falska anklagelser av våldtäkt.
  • Att förminska problemet genom att hävda att ”det bara är ett fåtal som våldtar”.
  • Att offentligt lägga vikt vid ett offers klädsel, berusningsgrad, tidigare partners osv.
  • Att definiera ”manlighet” som något dominerande och aggressivt.
  • Att definiera ”kvinnlighet” som undergivet och passivt.
  • Att manlighet mäts i antalet sexuella relationer.
  • Att anta att bara promiskuösa kvinnor blir våldtagna
  • Att förutsätta att män inte kan bli våldtagna. Eller att endast ”svaga” män kan bli våldtagna.
  • Att inte ta våldtäktsanklagelser/sexuella trakasserier på allvar. Exempelvis poliser, chefer, lärare etc.
  • Att lära ut att kvinnor ska undvika att bli våldtagna, i stället för att lära män att inte våldta.

Några tips för att motverka detta?

  • Undvik att använda ett språk som objektifierar eller nedvärderar kvinnor och män. Säg till om du anser att någon annan gör det.
  • Säg till om du ser/läser/hör skämt om våldtäkt eller som förringar våldtäkt. Det. Är. Aldrig. Roligt.
  • Om en vän säger att hen har blivit våldtagen, ta hen på allvar. Agera stödjande, aldrig frånstötande.
  • Tänk kritiskt om mediernas budskap om kvinnor, män, relationer och våld.
  • Kommunicera öppet med dina sexuella partners.
  • Definiera din egen identitet. Låt inte stereotyper forma dina handlingar.
  • Engagera dig! Gå med i en förening eller liknande som exempelvis arbetar med att stoppa våldet mot kvinnor.

Det ska kommas ihåg att jag som skriver om det här är en vit man boendes i välbärgade Sverige. Så jag kommer nog aldrig förstå det farliga i våldtäktskulturen fullt ut. Men jag ville ändå göra ett försök att förklara. Nu har jag inte skrivit allt det här själv utan grunden kommer härifrån. Men jag ville skriva något på svenska. Som jag själv och kanske någon annan kan ha nytta av.

Må väl allihopa!

16 thoughts on “Våldtäktskultur

  1. Du är så djävla bra! Bara pumpar ut bra, lättförstådda inlägg. Bra sammanfattningar om svåra, invecklade ämnen med bra exempel och så. Tack så mycket!

    • Oj, jag får tacka så väldigt mycket för de vänliga orden! Det är riktigt kul att höra, speciellt när bloggen inte är mer än en månad gammal typ. Det är en väldig pepp att skriva vidare!

    • Tackar så mycket! Ja och Steubenville-fallet har verkligen lockat fram det sämsta ur många människor. Och att media på så många håll börjar sympatisera med våldtäktsmännen där. Skevt.

  2. Sjukt bra – blir så glad av att folk engagerar sig (och bedrövad över att världen är så sjuk). Fetingtummen upp till ditt initiativ att tillgängliggöra informationen på svenska. Håller med till 100 %.
    En språkgrej bara (måhända nördigt, men i linje med hur jag uppfattar att du vill använda språket, alltså på ett könsneutralt sätt): Du använder ju ”hen” – love it! – men refererar till ”hen” med ”denne”, vilket är en maskulinform. Att markera kön med ett pronomen och aktivt ta avstånd från att markera kön med ett annat skapar ju en språklig krock och framhäver dessutom maskulinändelsen som neutral, vilket ju går helt emot ideologin bakom pronomenet ”hen”.
    Förstår att detta kan te sig som en skitgrej, men tänkte ändå att jag skulle påpeka det (ska det va’ så ska det va’, menar jag). Enbart menat som konstruktiv kritik, eftersom jag tycker att det du gör är så bra.

    • Tack så väldigt mycket, ingen blir gladare än jag över konstruktiv kritik. Att ”denne” var en maskulinform hade jag helt enkelt ingen aning om. Jag är inte så bevandrad i grammatikens härliga värld.

      Ibland blir en lite hemmablind när en skriver. Men jag tar åt mig och ändrar, tycker enbart att det kul med engagerade läsare. Jag vill också att rätt ska vara rätt.

  3. Grymt bra skrivet! Gav mig ett par nya infallsvinklar! Men hur hade det vart om du var vit kvinna i välbärgade Sverige? Vita svenska män våldtar, kanske DET sällan framkommer i statistiken. Eller?

  4. Hej!

    Tack för ett väldigt viktigt inlägg, i en ständigt pågående debatt. Vilket är jävligt tragiskt i sig, jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan diskutera en fråga där det inte bör finnas två sidor av saken. Våldtäkt är alltid fel. Punkt.

    Det ”spelar ingen roll” vem förövaren är, eller om förövaren själv har varit offer, en familjeperson, högt uppsatt eller tillhört slummen, varit kvinna, man eller barn. En förövare är alltid en förövare och de som står tysta vid sidan om och ser övergreppen, kränkningarna, skadorna som orsakas och allt där emellan – är precis lika mycket av en förövare som den individ som väljer att gå över gränsen.

    Ja, du är en vit man i Sverige. Trots det tycker jag att du lyckas skriva ur en kvinnas (iallafall min), vinkel om hur det är att leva i en våldtäktskultur.

    Starkt jobbat!

    Ps. Det är män som du, som vågar göra rösten hörd inom känsliga ämnen, som får min rädsla för män att avta. Tack för det!

    Mvh,
    Conatus

    • Hej!

      Tack så mycket! Kan inte annat än instämma, våldtäkt är alltid fel. Punkt. Det finns få saker som gör mig så arg som när någon klämmer ur sig typ ”hon förtjänade det/hon bad om det” (män blir också våldtagna, men den absoluta majoriteten är kvinnor). Nej, nej och åter nej. Ingenting är mer fel än det resonemanget.

      Jag har ju en förhoppning om att det jag skriver ska ha relevans, oavsett kön. Så det är kul att läsa det du skriver. Jag kommer ju aldrig helt komma ifrån att jag är en vit man, men det gäller att kunna se bortom sitt eget perspektiv om en ska förstå saker och lite bättre. Det är vad jag tror.

      Återigen, tack!

  5. Mycket bra skriver och tragiskt att det ska behöva skrivas. Tycker dock delen om att det skulle vara en del i modern krigföring är missvisande och generaliserande. Texten får det att låta som att moderna militära styrkor, exempelvis den svenska, har satt i system att våldta, något jag som Försvarsmaktsanställd verkligen inte känner igen mig i. Att det används av paramilitära styrkor och regeringsstyrkor i länder som saknar respekt för mänskliga rättigheter betvivlar jag inte.

    • Hej, och tack! Förstår invändningen mot delen om krigföring, men jag tycker den har relevans. Den är tänkt att syfta till ett internationellt perspektiv. Den går ju, som du säger, inte riktigt att sätta in i en svensk kontext. Jag valde att ha med den delen med bakgrund till länken som ligger med precis i det stycket.

Kommentera

