Knockin’ on Heaven’s Door

I mitt förra inlägg så visade jag på att allting går att sälja med sex. Det fanns en bild där som har gäckat mig, nämligen den med likkistor. Det var en bild från en kalender som ges ut av den polska likkisttillverkaren Lindner. Jag kände mig direkt tvungen att gräva vidare (no pun intended) i det här. Jag vill passa på att komma med en varning, det som följer nedanför skulle jag nog klassa som NSFW (Not Safe For Work). Håll till godo.

Spöklik(!)t

Ghostbusters

Jag börjar med omslaget till 2012:års kalender. Här har vi alltså en kvinna som av allt att döma är död. Eller? Någon annan tolkning kan inte jag göra. Den genomskinliga, spöklika gestaltningen tillsammans med den perfekta poseringen. Kalla kårar.

Janie's Got a Gun

Janie’s got a gun

Min spontana reaktion: kommer hon bli skjuten i huvudet? Det kan te sig så, vem vet. Kistan är i alla fall inte långt borta.

Stariway to heaven

Stariway to heaven

Nästan lite Salvador Dali-känsla med de övernaturliga formerna i bakgrunden. Men, faktum kvarstår. Det är en kvinna (med särade ben). Som ligger på en likkista. Som leder mot himlen.

Nära skjuter ingen hare

Snälla snälla

Våld, återigen. Den här gången är det dock en man som håller i pistolen. But still, en kvinna på alla fyra och en man i kalsonger ger ingen bra känsla.

Titanic

Titanic

Den här lämnar jag fri för tolkning. Vad säger kedjorna? Titanic? Segelbåten på sidan av kistan?

Heja Sverige!

Du gamla, du fria

2012 var temat nationaliteter. Sverige fick (av klimatskäl?) representera januari. Jag vet inte, men vit kista för att representera oskyldighet. Samtidigt som de vill projicera fram den svenska synden.

Hjärtskärande

Heartbreaker

Här har vi ju i alla fall en kvinna som agerar. Som är kraftfull och bokstavligen sliter ut hans hjärta ur bröstet. Det finns en mörk estetik här som jag ändå kan förstå. Men i reklamsyfte? Jag kanske är lite för moralistisk för att det här ska kännas helt hundra för mig.

Det blir en dag på stranden

En dag på stranden

Förutom det högst mediokra photoshopandet så blir en ju bra sugen på att åka ner till stranden och ”gräva lite kista”, som de säger(?) i branschen.

Paparazzi

Paparazzi

”Cirkulera, här finns inget att se”.

La det swinge

La det swinge

La det coffin roll. Grenslingen. Blicken. Kom och köööööööp. Här säljs det kistor.

Run The World (Girls)

Run The World (Girls)

Se där. En kvinna med kontroll. Då kan vi fokusera på den i prncip nakne mannen. Eller kistorna. Eller pistolen. Eller att han sitter på en guldstol. Eller…

Vi bor på landet

Vi bor på landet

Det är insidan som räknas va? Jag tycker det ser ut som siden. Fint ska det vara. Liekvinna vid likkista och höbal (i motljus). Poesi för ögonen. Näe, det märks att jag börjar tappa det nu.

Sådär, då var den här morbida resan över för den här gången. Vill du se ett bakom kulisserna-reportage så finns det här. Vill du beställa en kalender gör du det här. Men om du väljer att beställa en tror jag tyvärr inte att vi kan vara vänner längre.

Live long and prosper.

2 thoughts on “Knockin’ on Heaven’s Door

Kommentera

