Bästa Beatrice

Det här inlägget handlar egentligen inte så mycket om genus, men om en annan sak som intresserar mig. Nämligen vithetsnormen. Ämnet aktualiserades idag av den briljanta Jonas Hassen Khemiri och hans text ”Bästa Beatrice Ask”.

Jag vet inte riktigt hur min tankebana såg ut, men jag började fundera på partiledare och på twitter. Jag kikade på Ajours lista över vilka partiledare som twittrar, och började kolla upp vilka de gillar att marknadsföra sig själv med.

Kriterierna var enkla. Vilka vill de själv synas på bild med?

Annie Lööf

Annie Lööf

Göran Hägglund

Göran Hägglund

Moderaterna

Moderaterna

Socialdemokraterna

Socialdemokraterna

Detta är ju högst ovetenskapligt och ofullständigt. Nu faller en del partiledare bort på grund av de inte är så aktiva bildtwittrare. Samt en del twittrar inte alls. Så jag slängde in ett par officiella partikonton också. Men trenden är tydlig och anmärkningsvärd. Går du in och granskar vilka som syns med de olika partiledarna så får du leta väldigt länge innan du ser en person inte passar in i vithetsnormen.

Du får leta länge om du ska hitta en person med ”ickesvenskt” utseende. Tråkigt partisverige. Tråkigt.

One thought on “Bästa Beatrice

  1. På tal om ”Ickesvenskt”: i min trappuppgång satt en lapp där styrelsen varnade för ett par som går runt och ringer på hos folk och sedan försöker ta sig in i lägenheten. På lappen kunde man läsa att det hade noterats att detta par hade ”utländskt utseende”. Jaha? Hade de lusekofta? Var de lite rödmosiga o hade en Carlsberg i handen? Jag har själv rött hår och gröna ögon – knappast svenskt, utan snarare irländskt? Och hur kan man av någons utseende veta om de är svenskar? Kanske deras föräldrar invandrade från Jugoslavien på 60-talet? Sådant här gör mig vansinning. Man kan tycka att det är en liten grej, men det är de här subtila sakerna som skapar attityder och fördomar. Nu väntar jag bara på att stöta på ordföranden så jag kan fråga henne om de fått tag på ”utlänningarna” och om de möjligtvis var jätteljusa i hyn, hade blå ögon och pratade finska.

Kommentera

