Beyoncé och vithetsnormen

Vad händer när ett av världens mest kända varumärken, Pepsi, ska samarbeta med en av världens största artister, Beyoncé? Jo det här händer. Vithetsnormen kickar in. Det här en bild från Pepsis senaste kampanj med superstjärnan.

Beyoncé, som hur brukar se ut?

Beyoncé, som hon brukar se ut?

Som tydligt blonderad och med en ytterst vit nyans så väljer Pepsi att lyfta fram en av världens mest kända ”african americans”. Ett tydligt ställningstagande om att ha en lite mörkare hudfärg inte riktigt är helt okej. Eller är det jag som överreagerar?

Hur som helst. Beyoncé och hennes hudfärg har varit uppe för diskussion förr. Men huruvida hon har gjort några skönhetsingrepp eller, det skiter jag fullständigt i.  Och när vi ändå är inne på ämnet hudfärg, ta gärna en titt på den här också. Om vilken färg som egentligen menas med hudfärg.

Bilden är hämtad från Pepsis facebooksida.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s