Oscargalan

Oscarsgalan, eller ska vi säga Oscarsgalen? Många blickar riktades mot the Dolby Theatre i Los Angeles häromdagen. Många såg det och många skrev om det.

I den svenska myllan har det har skrivits mycket och bra om galan bland annat härhär och här.

Mitt bidrag handlar dock mer om rapporteringen av galan, inte om själva innehållet. Och hur du med enkla medel kan påverka hur rapporteringen ser ut. Det här är en bild jag gjorde dagen efter att oscarsgalan 2013 hade gått av stapeln.

Men den ville jag visa hur kön presenteras i Sveriges största nyhetstidning. Jag tycker det blir tråkigt när könen framställs så olika. När det rapporteras om kvinnor så skrivs det om utseende. När det rapporteras om män så skrivs det om prestation. Kanske kan ses som banalt, men sånt här sker dagligen i våra stora mediala utrymmen. Sånt här sätter sig i medvetandet hos folk. Vips, så står vi kvar där med våra oerhört traditionella könsroller, vilket jag tycker är tråkigt.

En bild över hur nöjesrapporteringen kan se ut.

Bild över hur nöjesrapporteringen kan se ut.

Jag vill passa på och säga en sak om påverkan också. Vad en enskild person kan göra. Den bilden gav mig över 600 RT:s på twitter, mer än 8000 delningarfacebook, två  inlägg nöjesguiden , en artikel på Resumé.se samt användes som exempel på kvantitativ innehållsanalys vid MKV på Karlstads Universitet. Många människor har alltså blivit uppmärksammade på hur kön framställs olika.

Det är rätt så bra utdelning för två minuters arbete i Microsoft Paint. Det kanske låter skrytigt, men då får det göra det. För det visar på att det med relativt små medel går att göra en skillnad.

Kommentera

